Stichting Behoud Stad, Natuur en Landschap Rijnland

 

Uit het 

Vijf keer zoveel klachten

Kaagbaan leidt tot overlast

DOOR JANET VAN DIJK
LEIDEN - Leidenaars dienden de afgelopen maand bijna vijf keer zoveel klachten in over geluidsoverlast van Schiphol als vorig jaar april. Dat heeft te maken met het intensievere gebruik van de Kaagbaan als landingsbaan.

De afgelopen maand meldden zich bij de Commissie Regionaal Overleg Schiphol (CROS) dertig Leidenaars met 241 klachten over vliegtuiglawaai. Het ging steeds, op één geval na, om het gebruik van de Kaagbaan. De meeste overlast werd gemeld rond tien uur 's avonds. Ook over vliegtuigen die rond zes uur 's ochtends en zeven uur 's avonds overvlogen, werd relatief veel geklaagd. In april vorig jaar meldden 26 Leidenaars in totaal vijftig klachten. In maart kwamen er 53 klachten binnen.

Om de geluidsoverlast eerlijker te verdelen over de omliggende plaatsen wordt het gebruik van de start- en landingsbanen geregeld gewijzigd. Vanaf september tot half april was de Kaagbaan vooral in gebruik als startbaan. Dat geeft minder overlast omdat vliegtuigen die vertrekken vanaf Schiphol, niet recht over Leiden vliegen. Vliegtuigen die gaan landen op de Kaagbaan, vliegen juist wel over de stad, richting een baken in Buitenkaag. Landende vliegtuigen veroorzaken sowieso meer overlast, omdat zij lager vliegen. Het is niet bekend wanneer de voorkeurroutes weer veranderen, zegt een woordvoerder van het Informatie- en Klachtenbureau.

Het gebruik van de Kaagbaan leidt ook tot meer klachten uit Leiderdorp. Zeven Leiderdorpers waren in april goed voor 321 meldingen bij de CROS. Vorig jaar april kwamen uit Leiderdorp 104 klachten van zes mensen. Uit Oegstgeest klaagden de afgelopen maand 35 mensen. Dat is veel meer dan vorig jaar april, toen er 20 mensen uit Oegstgeest een klacht indienden. Die twintig waren toen wel goed voor veel meer klachten: 518, tegenover 319 afgelopen maand. Uit Noordwijk kwamen 1143 klachten van acht mensen, tegenover 17 klachten van drie Noordwijkers een jaar geleden.

De sluiting van de Aalsmeerbaan van 13 mei tot en met 25 mei vanwege groot onderhoud heeft geen gevolgen voor de vliegtuigoverlast in Leiden, verwacht de woordvoerder. Vliegtuigen wijken uit naar de Aalsmeerbaan als landingsbaan op piekmomenten als de Kaagbaan de hoofdlandingsbaan is, bij noorden- of noordoostelijke wind.

De Kaagbaan wordt dan al zo intensief gebruikt, dat er niet meer vliegtuigen op kunnen landen dan nu al het geval is, zegt de woordvoerder. "Drukker dan nu kan niet." Er wordt dan een andere ondersteunende baan gekozen. De Kaagbaan is van 25 juni tot en met 14 juli buiten gebruik vanwege groot onderhoud.

 

Terug naar

Terug naar