Stichting Behoud Stad, Natuur en Landschap Rijnland

 

Uit het 

Steegh wil eerst bus, dan tram

 Snelbussen alternatief voor RGL

DOOR ERNA STRAATSMA
KATWIJK/LEIDEN - Frequent rijdende snelbussen op vrije busbanen zijn het alternatief voor de Rijn Gouwe Lijn (RGL) door het stadscentrum. Als deze verbindingen een succes worden, zijn de speciale busbanen alsnog om te bouwen tot sneltramtracés, zo verwacht verkeerswethouder John Steegh.

 “Deze vorm van hoogwaardig openbaar vervoer zal zich moeten bewijzen”, zei de Leidse wethouder gisterochtend in Katwijk tijdens een presentatie van zijn plannen aan collega-wethouders uit de regio. “Maar ik verwacht wel dat het zich heel snel kan bewijzen. En ik denk ook dat voldoende fracties in de Leidse gemeenteraad daarna bereid zijn tot 'vertramming'.”

Steegh heeft drie snelbusroutes in zijn hoofd. De voor Leiden belangrijkste is een snelbus van Leiden Centraal naar Katwijk. Richting het oosten, daarna de belangrijkste route, denkt Steegh aan een snelbus naar en door Leiderdorp, tot aan de plek waar de Ikea langs de A4 komt. Er zijn twee mogelijke routes voor deze baan: via de Willem de Zwijgerlaan of de Langegracht (en vervolgens Herensingel en Kooilaan). De Willem de Zwijgerlaan maakt, blijkens de brainstormsessies de afgelopen weken, de meeste kans. De derde mogelijke snelbusroute nadert Leiden vanuit het zuiden, uit zowel Voorschoten als Zoeterwoude (en uiteindelijk Zoetermeer). De busbanen komen in Leiden samen en gaan over Lammenschansweg en Hooigracht richting Langegracht. Voorwaarde is dat de Ringweg-Oost er dan ligt.

Uit het door Steegh opgezette onderzoek blijkt ook dat de Breestraat niet per se busvrij hoeft te worden, zoals de politiek de afgelopen jaren wel wenste. Met iets minder bussen, die zich allemaal aan de snelheidslimiet van dertig kilometer per uur houden, zou de winkelstraat aantrekkelijk, veilig en schoon genoeg zijn. Wel wil Steegh op korte termijn met een verbod voor scooters komen.

Regionaal portefeuillehouder verkeer, de Leiderdorpse PvdA-wethouder Peter Glasbeek, houdt er al rekening mee dat de aanleg van de RGL vertraging oploopt. Hij sprak over 'interim-maatregelen' die het gevolg zijn van het Leidse 'nee' tegen een sneltram door de stad. Bij alle besprekingen over de ontstane impasse is volgens hem sprake van 'stevige harmonie'. “Een route door Leiden is essentieel. In nauw overleg kijken we naar een route door het centrum.” Volgens Glasbeek zijn maatregelen om het openbaar vervoer te verbeteren hard nodig. “De situatie is nu gewoon dramatisch, eigenlijk.” Glasbeek streeft ernaar het aantal bus- en treinreizigers te verdubbelen. “Dat is de ondergrens van mijn ambitie.”

 

Terug naar

Terug naar