Stichting Behoud Stad, Natuur en Landschap Rijnland

 

Uit het 

Tram is goed alternatief voor trein

UTRECHT -  Op een flink aantal regionale spoortrajecten kunnen de zware personentreinen beter worden vervangen door trams. De kosten van de exploitatie dalen, tramlijnen zijn eenvoudiger in te passen en ze kunnen meer stops maken, waardoor meer reizigers van de ov-verbinding profiteren.

Dat stellen het ingenieursbureau Arcadis en RVDB Lightrail.nl in een gezamenlijk plan, dat maandag in Utrecht werd onderscheiden met de jaarlijkse innovatieprijs van spoorbeheerder ProRail. Aan de onderscheiding is een geldbedrag van 100.000 euro verbonden.

ProRail had het bedrijfsleven uitgedaagd om met plannen te komen om meer reizigers te lokken naar regionale spoorlijnen tegen aanzienlijk lagere kosten. De tram kan volgens het plan van Arcadis en RVDB Lightrail.nl een succesvol en voordelig alternatief zijn voor de trein op perifere tracés als Haarlem-Zandvoort, Alkmaar-Enkhuizen, Leeuwarden-Harlingen/Stavoren, Nijmegen - Kleve (Duitsland) en in Zuid-Limburg.

Eerste proef
Het lijntje tussen Zwolle en Kampen leent zich volgens de opstellers van het plan uitstekend voor een eerste proef met 'vertramming'. Regionale overheden zijn samen met ProRail aan zet om er concreet mee aan de slag te gaan.

Regionale lijnen kampen op dit moment vaak met problemen. Er rijden relatief weinig treinen en het aantal reizigers dat er gebruik van maakt, ligt laag. Daardoor is het erg moeilijk om rendabele investeringen te doen in bijvoorbeeld beter beveiligde overwegen, vernieuwing van het spoor, stations en parkeervoorzieningen.

 

Terug naar

Terug naar