Stichting Behoud Stad, Natuur en Landschap Rijnland

 

Uit de 
 

Diverse wegen snel verbreed

 

Snellere weguitbreiding mogelijk dankzij wetswijziging.

Door nieuwe rekenmethode zou de Europese fijnstofnorm makkelijker worden gehaald.

Van onze verslaggever Ron Meerhof
DEN HAAG Minister Eurlings van Verkeer stoft de Spoedwet Wegverbreding af en hoopt zo op afzienbare termijn 'tientallen wegen' te kunnen verbreden. Het gaat vooral om projecten die hopeloos zijn vastgelopen op milieuregels.

De gewijzigde Spoedwet voorziet erin dat de milieueffecten van projecten als wegverbreding voortaan in een beperkter gebied gemeten worden. Het milieueffect van een snelweg zou dan vaker binnen Europese normen blijven.

Het wetsvoorstel is voor spoedadvies naar de Raad van State gestuurd. Eurlings hoopt na de zomer een gunstige uitspraak te krijgen. Daarna wil hij beginnen met de inrichting en uitbreiding van onder meer spitsstroken en wisselstroken. De aanleg daarvan loopt nu vaak vast op Europese normen voor de uitstoot van fijnstof.

Onlangs introduceerde minister Cramer van Milieu een nieuwe rekenmethode, het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit. Als Europa daarmee akkoord gaat, kunnen verkeersprojecten minder snel worden stopgezet vanwege de luchtkwaliteit.

Eurlings bevestigt dat zijn spoedwet 'vooruitloopt' op die Brusselse beslissing, die naar verwachting ruim negen maanden op zich laat wachten. Maar in de tussentijd kan Eurlings aan de gang, zegt hij. En ook in het geval van een negatief besluit van Brussel over het NSL kan zijn wet helpen bij het versnellen van infrastructurele projecten, stelt hij.

Eurlings wil nog niet zeggen om welke wegen het gaat. In een brief aan de Kamer noemde hij begin juni 21 projecten die vertraging hebben opgelopen door allerlei procedures. Van sommige projecten is de opening al twee jaar uitgesteld, zoals de A2 Oudenrijn-Everdingen, de A4 bij Leidschendam en de A9 Alkmaar-Uitgeest.

 

Terug naar

Terug naar