Stichting Behoud Stad, Natuur en Landschap Rijnland

 

Uit het 

RGL weer vijf miljoen euro duurder

Leiden -  Het aanleggen van de Rijn Gouwelijn over de Hooigracht is zeker 17,7 miljoen euro duurder dan een sneltram over de Breestraat. Maar met een totaalprijs van 88,3 miljoen blijven de kosten wel onder het door provincie en gemeente afgesproken maximum van 91 miljoen euro.

Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland hebben daarom hun fiat gegeven aan het tramtracé over de Hooigracht. De provincie betaalt 12,5 miljoen van de meerkosten, de gemeente draait op voor de overige 5,2 miljoen. De RGL door de Breestraat is nu volgens de provincie definitief van de baan.

Zuid-Holland en Leiden stelden in juli een concept bestuursovereenkomst op, waarin werd vastgelegd dat de RGL over de route Hooigracht-Langegracht gaat rijden als dat technisch en financieel haalbaar is. Volgens het adviesbureau dat vervolgens de zaak onderzocht, is een tram over de Hooigracht voor de verkeersveiligheid beter dan een tram door de Breestraat.

De alternatieve route is blijkens het onderzoek wel weer duurder dan waar de provincie en Leiden in juli nog vanuit gingen. Toen stopte de teller op 83,3, nu op 88,3 miljoen euro. Dat betekent voor Leiden weer een extra kostenpost van 2,5 miljoen.

Provinciale staten en de gemeenteraad moeten de bestuursovereenkomst nog wel bekrachtigen. Als dat voor het einde van dit jaar gebeurt, zou de aanleg van de RGL volgens de provincie begin 2014 kunnen starten.

 

Terug naar

Terug naar