Stichting Behoud Stad, Natuur en Landschap Rijnland

 

Uit het 

Steun voor Churchill Avenue

Nieuw plan voor verkeer door Leiden

DOOR JANET VAN DIJK
LEIDEN - Het plan lost volgens de makers de grote verkeersproblemen in Leiden op, alleen lijkt de gemeente Leiden er nog niet volledig achter te staan. Daarom toog Willem van der Pol dinsdagavond naar het stadhuis om zijn verkeersontwerp nogmaals onder de aandacht te brengen. Wethouder John Steegh (verkeer) beloofde 'creatief mee te denken'. Het plan komt er kort gezegd op neer dat een RijnlandRoute door Voorschoten en langs de Stevenshof niet nodig is, maar kan worden vervangen door een route van de A4 naar de A44 door Leiden. Die weg loopt voor een groot deel door een tunnel met aftakkingen onder de Churchilllaan. Daarbovenop ligt een weg voor het overige verkeer.

Het alternatief, ook wel bekend als de Churchill Avenue, is een van de alternatieven die de provincie laat onderzoeken. Van der Pol en andere Stevenshofbewoners hebben bij het uitwerken van de plannen inmiddels steun gekregen van een 'topontwerper van weginfrastructuur en een gemeenteraadslid van een grote partij' in Leiden. De Stevenshofbewoner wil binnenkort de website www.churchillavenue.nl lanceren, waar iedereen ideeŽn kan aandragen om het ontwerp verder te verbeteren.

De initiatiefnemers hebben het idee dat veel mensen achter hun plannen staan - vooral Stevenshofbewoners en Voorschotenaren. "De weerstand komt vooral van het college van Leiden, of om precies te zijn de wethouder. Die heeft liever dat de weg op het grondgebied van Voorschoten komt. Niet eens zozeer omdat dit een betere oplossing zou zijn, maar ze denken dat ze anders kiezers kwijtraken. Ze zijn bang dat ze mensen langs de Churchilllaan tegen zich in het harnas jagen, omdat die het idee zouden hebben dat het daar heel erg druk wordt. Maar dat is een gevoel, een emotie. De wethouder communiceert daar niet eerlijk over. Ze zeggen dat met een N11-west tracť het probleem van de drukke Churchilllaan voorbij is, maar dat is niet zo. De Churchilllaan maakt deel uit van de ring van Leiden, dat blijft zo. Het fraaie van onze oplossing is dat het regionale verkeer onder de weg doorgaat en dat de weg voor een deel zijn functie houdt als onderdeel van de ring van Leiden. Met apparaten die de luchtverontreiniging bij tunnelmonden aanpakken, behandel je ook de emissie van het verkeer bovengronds. Dus je boekt een dubbel resultaat." Behalve om de Leidse politiek warm te krijgen was de presentatie ook bedoeld om te voorkomen dat de gemeente 'het verkeersplan onmogelijk' maakt door nieuwbouwplannen.

 

Terug naar

Terug naar