Stichting Behoud Stad, Natuur en Landschap Rijnland

 

Uit het 

Rijk draagt 422 miljoen bij

Tunnels in route door Rijnland

DOOR ERNA STRAATSMA
LEIDEN/VOORSCHOTEN - De Rijnlandroute komt met een 600 meter lange tunnel door Voorschoten. In de polder achter de Leidse Stevenshof wordt de nieuwe weg tussen A4 en A44 half verdiept aangelegd. Bij Maaldrift in Wassenaar kruist de weg de A44 via een tunnel en krijgt daarachter twee aansluitingen naar Valkenburg. De Rijnlandroute sluit vervolgens ongelijkvloers aan op de huidige aansluiting met de N441. Ook bij Zoeterwoude, waar de Rijnlandroute op de A4 aansluit, komt een tunnel.          

Minister Eurlings van verkeer draagt- 422 miljoen euro bij aan het project, maar dat is bij lange na niet voldoende om de weg te realiseren. De gewenste voorkeursvariant kost in totaal 844 miljoen euro.

Gemeenten en provincie hebben al eerder een bijdrage aan het project toegezegd, maar moeten.

opnieuw in de buidel tasten. Een aanvullend bedrag van 240 miljoen euro is nodig om de 'luxe' voorkeursvariant te realiseren. De komende vijf maanden studeren Rijk, regio en provincie op mogelijkheden om een aanvullende financiering te regelen. Lukt dat niet, dan wordt de Rijnlandroute in fasen aangelegd.

Gedeputeerde Van Dijk en Eurlings hebben gezamenlijk een voorkeur voor de aloude N11-west-variant dwars door Voorschoten. Deze route levert volgens hen de beste bijdrage aan het oplossen van files, in vergelijking met andere tracÚs, bijvoorbeeld door Leiden heen.

Eurlings stelt aanleg in etappes voor, maar provincie en gemeenten zien dat als een noodoplossing. Van Dijk wil samen met regiobestuur Holland Rijnland alles in het werk stellen om de financiering binnen vijf maanden alsnog rond te krijgen. Daarbij wordt onder meer gedacht aan bijdragen van het bedrijfsleven. De Leidse burgemeester Henri Lenferink, voorzitter van regiobestuur Holland Rijnland: "We vinden het jammer dat het financiŰle plaatje nog niet helemaal is ingevuld. Voor de Leidse regio en Duin- en Bollenstreek is het van groot belang dat de hele Rijnlandroute zo snel mogelijk wordt aangelegd."

 

Terug naar 

Terug naar