Stichting Behoud Stad, Natuur en Landschap Rijnland

 

Uit het  - 24 juni 2010

Bedrijfsleven wil 'boter bij de vis'

LEIDEN / bollenstreek - Het bedrijfsleven in de regio is blij dat ook de Tweede Kamer wuil dat er een Rijnlandroute komt. Maar 'put your money where your mouth is', zegt Ben Schutteveld van de Kamer van Koophandel. In goed Nederlands: boter bij de vis. "Iedereen is her er over eens. Ja, hij moet er komen. Ja, hij moet er twee keer tweebaans. Ja, het moet ongefaseerd. Ja, de weg moet er goed worden ingepast in de omgeving. En vervolgens trekt niemand de portemonee."

De KvK stelt voor om een select gezelschap van ontwikkelaars uit te nodigen een plan in te dienen. "Er is 600 miljoen tot 700 miljoen euro beschikbaar", zegt Schuttenbeld. "Laat bedrijven een plan maken, en het beste plan mogen ze uitvoeren voor dat geld. Dan krijg je ook geen extra kosten die de pan uitrijzen, geen Noord-Zuidlijnperikelen."

Op die manier, zegt Schuttenbeld, krijg je het beste resultaat. Misschien niet het droomresultaat, geeft hij toe "maar ik pleit voor realisme. Ik wil ook wel een Mercedes, maar ik heb maar geld voor een Ford. Voor dat bedrag, zeg 700 miljoen, moet je toch zeven kilometer weg goed kunnen aanleggen. Als een marktpartij het wel tweemaal tweebaans kan doen, zou dat prachtig zijn. Iedereen blij. Maar kan het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan. Nike doen is geen optie." En eventueel moet het maar gefaseerd, zegt hij, met als eerste en belangrijkste deel de 'N11-west', de verbinding tussen de A4 en A44 aan de zuidkant van Leiden.

Hij hoopt dat de overheden haast maken met de besluitvorming, en ook met een eventuele ontwikkelcompetitie. "Wij zeggen wel vaker 'nu of nooit', maar dit keer is het echt zo", benadrukt Schuttenbeld. "Het moet voor 1 december gebeuren, anders is het geld weg."