In de media

 

LDLeidsch Dagblad - 24 maart 2011

’Aanleg Ringweg Oost verergert verkeersproblematiek alleen maar’

Door -

leiden - De aanleg van de Ringweg Oost (RWO) is een verschuiving en verergering van de verkeersproblemen in Leiden. Van een solide verkeerskundige en financiële onderbouwing is bij de plannen geen sprake.

Dat zeggen Pieter Stegmann bestuurslid van wijkvereniging Meerburg en Reinier Schuring voorzitter van de bewonersvereniging Waardeiland. Zij pleiten voor een alternatieve route in beide richtingen, parallel aan de A4, van de Europaweg in Leiden, tot voorbij het Meubelpein in Leiderdorp. Daar moet dan een verbinding komen, achterlangs sportpark De Bloemerd en de wijk Leyhof naar de N445. Die provinciale weg sluit weer aan op de Engelendaal en Willem de Zwijgerlaan.

De huidige plannen voor de RWO die de Kanaalweg in Leiden met industrieterrein de Waard en vervolgens de Zijldijk in Leiderdorp moet verbinden, noemen de twee ’gebaseerd op drijfzand’. ,,Leiden heeft een lastige verkeersproblematiek’’, zegt Schuring. ,,De binnenstad is slecht bereikbaar en er is een slechte verbinding tussen west en oost. Maar door de aanleg van de RWO los je niks op. Sterker nog, door de bouw van parkeergarages op de Garenmarkt en bij de Morsweg trek je juist verkeer aan. Hou auto’s weg uit het centrum zeggen wij maar Leiden draait het om. Je gaat van de Burggravenlaan toch ook geen vierbaansweg maken.’’

Ook wordt er volgens de twee, die al jaren met de gemeente in de slag zijn, gegoocheld met cijfers. ,,We horen 160 miljoen euro voor de aanleg, 180 en 200. Waar stopt straks de teller? Niemand die het weet’’, zegt Schuring. ,,Daarnaast komt de problematiek van voetgangers en fietsers in het hele plan niet voor. Hoe moeten moeders met kleine kinderen en schoolgaande jeugd straks de Kanaalweg oversteken van en naar de wijken Roomburg en Meerburg?’’

Door het jarenlange gekrakeel over de RWO zijn de gebruikte verkeersmodellen inmiddels ook achterhaald, menen de twee. ,,En de drukte, geluidsoverlast en luchtvervuiling op de Hoge Rijndijk nemen alleen maar toe omdat het verkeer van daar naar de zal A4 gaan’’, zegt Stegmann. ,,Auto’s kunnen nu al bijna niet meer van het Waardeiland de Hoge Rijndijk op.’’

Terug naar de tekentafel, maak gebruik van bestaande routes en kom met een integraal en betaalbaar verkeersplan, hebben de twee verkeerswethouder Robert Strijk van Leiden geadviseerd. Die laat weten dat het college uit gaat van de realisatie van de RWO conform het door de gemeenteraad vastgestelde kaderbesluit. ,,Alternatieven zijn niet opnieuw in beeld maar op verzoek van de betrokkenen laten we zien waarom ze destijds afvielen. Afgesproken is dat zij hun alternatieven nogmaals konden aandragen en dat wij opnieuw laten zien en beargumenteren waarom ze destijds zijn afgevallen.’’

http://www.leidschdagblad.nl/nieuws/regionaal/leidenenregio/article8278971.ece/%E2%80%99Aanleg-Ringweg-Oost-verergert-verkeersproblematiek-alleen-maar%E2%80%99-