In de media

 

LDLeidsch Dagblad - 26 augustus 2011

Asfaltmachine nu eens laten draaien

Door Binnert Glastra

leiden - De VVD-minister, de VVD-kamerfractie en de VVD-gedeputeerde zijn het ermee eens: de tracékeuze voor de Rijnlandroute, een nieuwe weg tussen A4 en A44 bij Leiden, duurt een half jaar langer. Meer onderzoek is nodig om de twee mogelijkheden te kunnen vergelijken. VVD Leiden is het beu.

,,Wéér nieuw onderzoek, nog meer praten. We praten er al dertig jaar over. Wanneer nemen we nu eens een besluit en gaat de asfaltmachine draaien? De Leidse VVD-fractievoorzitter Paul Laudy is zeer teleurgesteld dat de commissie die de twee tracés vergelijkt, meer informatie wil.

Voor de nieuwe weg bestaan twee mogelijke tracés. De eerste loopt vanaf de A4 door de Oostvlietpolder, Voorschoten en de Papenwegse polder en sluit bij Maaldrift aan op de A44. De andere optie is het burgerinitiatief Churchill Avenue. Die gaat bij de Europaweg een tunnel in die onder Churchilllaan en Dr. Lelylaan in Leiden loopt. Bij de Leidse wijk De Bockhorst komt de tunnel weer boven.

Als er meer tijd nodig is voor een goede en eerlijke vergelijking, dan vindt zowel gedeputeerde Ingrid de Bondt als Tweede kamerlid Charlie Aptroot dat prima. Laudy heeft er geen boodschap aan, ook al zijn ze van zijn eigen partij. ,,We hebben verschillende verantwoordelijkheden. Ik vertegenwoordig vijfduizend Leidse kiezers die het zat zijn in de file te staan. Aptroot en De Bondt proberen denk ik meer draagvlak, meer rugdekking te regelen. Ik ben het er helemaal mee eens, hoor, dat je alternatieven goed tegenover elkaar zet. De vraag is alleen hoe ver je daarin gaat en hoe lang je daarmee doorgaat.

Voor de Leidse VVD is de keuze bovendien ook duidelijk: het tracé door Voorschoten. De partij vindt het risico te groot dat bij het alternatief uiteindelijk slechts een halve tunnel wordt gebouwd en dat een deel van de rijksweg dan bovengronds door de stad komt te lopen. ,,Maar zelfs als het wel zou lukken, zet je de Churchilllaan jaren in de steigers en dat kán helemaal niet. De weg is nu al erg druk en belangrijk, en de doorstroming bijzonder traag.