In de media

 

LDLeidsch Dagblad - 25 augustus 2012

Techniek tunnel al lang bekend

Door Herman Joustra

voorschoten - Het is heel goed mogelijk om een geboorde tunnel in te passen in Rijnlandroute. Dat is goedkoper en beter voor het milieu, stelt Team Compromis Rijnlandroute, dat donderdag de resultaten van een eigen onderzoek presenteerde.

De club, die onder meer bestaat uit deskundigen uit de weg- en waterbouw en de technische universiteit, krijgt nu bijval van ingenieur Wouter Leeuwenburgh uit Voorschoten, oud-medewerker op het ministerie van Verkeer en Waterstaat en oud-VVD-politicus.

Volgens het Team Compromis Rijnlandroute kost een korte variant van de tunnel, eentje vanaf de Oostvlietpolder der tot iets voorbij de spoorlijn Den Haag-Leiden in Voorschoten, 658 miljoen euro, exclusief btw. Een lange tunnel tot Maaldrift 713 miljoen, terwijl het plan van de provincie 742 miljoen exclusief btw kost.

Leeuwenburgh is zelf voorstander van een boortunnel naar de Korte Vliet tussen de knoop Leiden West en de A4, plus een boortunnel in het verlengde van de Churchilllaan vanaf de aansluiting met de Voorschoterweg onder de Vliet en de Oostvlietpolder door, tot vlakbij de aansluiting van de Europaweg op de A4. Twee maanden geleden lichtte hij dat nog eens toe in een inspraakreactie bij de provincie.

Zijn klus kost volgens hem naar schatting 800 miljoen euro, incusief btw, ook ruim minder dan de door de provincie geschatte 742 miljoen exclusief btw. Het bedrag van Leeuwenburgh is volgens hem goed te vergelijken met dat van het Team Compromis, zegt hij na lezing van het rapport.

Hij zegt het verder niet te begrijpen, dat de provincie zelf in haar plannen nog nooit een boortunnel heeft overwogen, zeker omdat het al lang duidelijk is dat dit technisch mogelijk is. ,,Het is absurd dat naar een lijntje op een kaart uit 1968 is toegeredeneerd, maar dat moderne bouwtechnieken zoals tunnels boren in slappe grond al vanaf 1991 in Nederland bekend zijn. Het is ook absurd dat de provincie tot heden nog nooit een boortunnel heeft ontworpen, laat staan heeft laten bouwen, maar de mogelijkheden en vooral de voordelen van de techniek volledigbuiten beeld heeft gehouden. Daarbij moeten de grote civieltechnische adviesbureaus die bij de studie zijn ingeschakeld onder grote druk zijn gezet, want zij kennen de techniek ongetwijfeld allemaal.