In de media

 

LDLeidsch Dagblad - 21 maart 2013

Weg door diepe bak bij Leiden

Door Binnert Glastra

leiden - De Rijnlandroute gaat bij Leiden dieper de grond in. Ook is een extra weg door de Oostvlietpolder van de baan. In plaats daarvan wordt de Lammebrug vervangen door een bredere en hogere brug. Dat heeft gedeputeerde Ingrid de Bondt gisteren bekendgemaakt.

De Bondt heeft de plannen voor de verbindingsweg tussen A4 en de Bollenstreek aangepast om zoveel mogelijk tegemoet te komen aan wensen van betrokken gemeenten.

Bij de A4 betekent het voor Zoeterwoude een minder grote aantasting van het Groene Hart. Het knooppunt heeft geen grote lus meer die de polder in steekt, maar is 'platter' gemaakt. Het gaat ten koste van ruimte aan de Leidse kant van de snelweg.

Voorschoten kreeg eerder al zijn zin: de Rijnlandroute gaat er onderdoor. De tunnelmond is nu iets meer richting A4 geschoven. Zowel in- als uitgang ligt nu op Leids grondgebied.

In Leiden gaat een extra weg (bekend als de bypass) in het verlengde van de Churchilllaan niet door. In plaats daarvan wordt de Lammebrug vervangen door een breder en hoger exemplaar. Sportvelden en huizen bij de Vliet blijft de sloopkogel nu bespaard. De Rijnlandroute zelf komt dieper te liggen in de polder bij de Stevenshof. De bak wordt geen twee, maar vier meter diep. De Veenwatering komt er in een aquaduct overheen, in combinatie met een recreatieroute. Bij Wassenaar is het knooppunt iets compacter geworden. De Rijnlandroute gaat er onder de A44 door. De ventweg richting Leiden komt dood te lopen. Mogelijk kunnen de huizen bij Maaldrift gespaard blijven. Ook hoeven er geen bedrijven verplaatst te worden.

In Katwijk schuift een van de aansluitingen van de Rijnlandroute (daar is dat een verbrede N206) zo'n 200 meter op, zodat hij aansluit op de Torenvlietweg. Of ook de andere aansluiting in Katwijk kan opschuiven, hangt van de gemeente af. Die moet dan binnen twee maanden laten weten wat zij wil met het bouwproject Duinvallei.