In de media

 

LDLeidsch Dagblad - 07 november 2014

Knooppunt Rijnlandroute

Door Binnert Glastra

Den haag - Is de aanleg van de Rijnlandroute tussen A4 en de Bollenstreek een gelopen race? Wat de provinciale coalitie (D66,VVD, CDA, SP) betreft wel. Het lijkt ook onwaarschijnlijk dat provinciale staten volgende maand nog tegen stemmen. Tijdens de hoorzittingen die de provincie deze woensdag en vrijdag hield mochten mensen formeel ook alleen verbeteringen aandragen. Niettemin pleitten velen voor herbezinning, andere tracés of het in eerste instantie alleen verbeteren van bestaande knelpunten.

Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald. Die boodschap hadden veel tegenstanders van de weg voor de leden van de statencommissie Verkeer. Zij stellen dat de verwachte groeicijfers voor het regionale autoverkeer veel te rooskleurig en inmiddels ook volstrekt achterhaald zijn. Voorstanders, vooral te vinden bij gemeenten en in het bedrijfsleven, bestrijden dat. Zij wijzen op een groot economisch belang voor de regio en het bestrijden van dagelijkse files. Dat belang staat volgens de tegenstanders dan weer niet in proportie met de kosten van bijna 1 miljard euro en de hoge jaarlijkse onderhoudskosten.

Knelpunten

Maar formeel ging het er bij de hoorzittingen om op- en aanmerkingen te maken over de manier waarop gedeputeerde staten de weg willen aanleggen. De coalitiepartijen wezen insprekers daar zo af en toe op, terwijl oppositiepartijen (met name PvdA en GroenLinks) de insprekers juist stimuleerden om zoveel mogelijk dingen tégen de Rijnlandroute te zeggen. Want wat de oppositie betreft kan de provincie er nog best van afzien. PS nemen op 10 december een besluit.

Tegenstanders vinden dat de provincie de aanleg op zijn minst kan besluiten te beginnen met het aanpakken van bestaande knelpunten. ,,Probeer het! Als de Rijnlandroute daarna toch nodig blijkt, kan dat alsnog’’, daagde onder meer S. Dessens (Vereniging Behoud groen en leefbaar Voorschoten) de politici uit.

Goedkoper

Een andere grief is voor tegenstanders de manier waarop de coalitie doordendert omdat dat nu eenmaal zo is afgesproken. Halverwege de procedure bleek dat een geboorde tunnel, eerder te duur geacht, stukken goedkoper kon. Dus die zit er nu toch in.

,,Die had u vervolgens ook voor eerder afgevallen tracés moeten doorrekenen’’, aldus de Leidse ingenieur Jaap van Meijgaarden. Hij en anderen zijn ervan overtuigd dat er op verscheidene plekken in Leiden routes te vinden zijn die niet alleen veel goedkoper zijn dan het huidige plan, maar ook korter en dus sneller voor het verkeer.

Personenbusjes

Voorstanders vinden dat de provincie nu eens moet ’doorpakken’ met het toch al vaak vertraagde project. Zij vrezen dat de tegenstanders de boel alleen maar proberen te rekken tot de verkiezingen volgend jaar, in de hoop op een wel gelijkgestemde coalitie op het pluche. ,,Het roept herinneringen op aan de Rijn Gouwe Lijn’’, aldus Ruud Santing van het Leidse Proxy Laboratories. ,,Op het allerlaatste moment is die na verkiezingen afgeblazen. Nog steeds moet het Bio Science Park in Leiden het doen met vijf personenbusjes, door ondernemers zelf betaald. Dus zeg ja tegen het plan, hoe het er dan ook uitziet!’’