In de media

 

LDLeidsch Dagblad - 29 januari 2016

Blijdschap en treurnis na vonnis; 'Voor de Stevenshof valt er nog veel te winnen'

Door -

leiden - De Valkenburgse transporteur Ard Jongeneel is opgetogen. Hij mag dan ruim 4000 vierkante meter parkeerruimte kwijt raken aan de Rijnlandroute, het definitieve groene licht voor de weg is voor hem een zegen. „Dit biedt de mogelijkheid om hier een stukje groei te realiseren. Zonder deze nieuwe weg hadden we op termijn afscheid moeten nemen van deze regio.”

Jongeneel vervoert voornamelijk gevaarlijke stoffen, waardoor zijn chauffeurs niet over de bestaande verbinding door Leiden mogen rijden. „Die moeten over de A44 en de N44 naar Den Haag en dan langs het Malieveld onder die kantoren door. De nieuwe weg is voor ons heel gunstig. Voor de hele bollenstreek is het een aanwinst.”En die parkeerruimte die het bedrijf kwijt raakt? „Daarover zijn we nu volop in gesprek met de gemeente. Ik ben ervan overtuigd dat dat goed komt.”In de Oostvlietpolder moet veehouder Wilbert van der Post straks tussen de twaalf en zestien hectare grond inleveren voor de aanleg van de weg. Dat het er een keer van zou komen, verbaast hem niets. „Ik heb altijd al gezegd dat die weg er gewoon komt. Al wijzen alle rapporten uit dat het geen goed idee is, het gaat toch door.”Toch is Van der Post nog teleurgesteld door de uitspraak van de Raad van State. „Ik had gehoopt dat de Raad van State de provincie zou verplichten om grond met grond te compenseren in plaats van met geld. Met minder grond mag ik straks door de nieuwe fosfaatwet de helft minder koeien houden. En voor het geld dat je vangt, kun je hier nauwelijks iets kopen. Er is maar heel weinig te koop. En voor wat wel te koop staat, worden hele hoge prijzen gevraagd. Iedereen zit te wachten of zijn grond in de toekomst misschien meer waard wordt.”

Kapot

De Voorschotense actievoerder Wim ter Keurs, voorzitter van het Bewonersgroepenoverleg, is teleurgesteld maar ook strijdbaar. „Ik heb meteen aan alle deelnemers aan het overleg een mail gestuurd, waarin ik ook schreef dat we ons moeten bezinnen of en hoe we verder gaan. Ik kreeg meteen reacties: we willen sowieso samen verder gaan. Zo zie je maar: we zijn niet gemakkelijk kapot te krijgen.”Ter Keurs hamerde er jarenlang op dat er bij de plannen voor de Rijnlandroute is uitgegaan van wel heel enthousiaste verwachtingen over de groei van het autoverkeer. Hij had gehoopt dat de Raad van State de provincie op dat punt terug zou fluiten. „Dat dat niet gebeurd is, betekent dat de Raad van State de overheid effectief tegen de burger heeft beschermd.”Ondanks het geknakte vertrouwen in de rechtspraak, ziet de actievoerder nog wel rol weggelegd voor betrokken bewoners. „Wij willen dat de provincie eerst de bestaande route aanpakt en dan pas de nieuwe weg aanlegt. Die mogelijkheid hebben ze. Verder valt er met name voor de Stevenshof nog veel te winnen bij een betere inpassing van de weg. En je blijft natuurlijk hopen dat de provincie tot inkeer komt. Maar de kans daarop is niet echt groot.''